mardi, août 09, 2011

Homenaje al Museo del Gayo - Tsarouchis

Speaking of memory, there used to be a wonderful site on the web called El Museo des Gayo, where one could find beautiful works of art. This resource should have been sponsored and preserved. One of the greatest discoveries were the then not quite well known paintings of Yannis Tsarouchis (1910-1989), a greek painter and set maker who ended up in Paris.
I'm not the only one to remember with some emotion and nostalgy this site: some people have fortunately taken up that project: you'll find at this address the HAM (Homoerotic Art Museum) founded by Matt and Andrej Koymasky:

This good address will probide hours of fun, and new discoveries. Meanwhile let's get back and have a look at Tsarouchis, even if he is better know today as prooves the official site of the foundation and some videos on You-tube:

And many others you'll find yourself...
Here's a photo of Tsarouchis with one of his models:

 The fondation in Maroussi had chosen as poster for the last exhibition this striking detail:

of that famous painting

This interesting photo (taken off facebook) shows that the paintings can go from very small wood panels (conceived in the 60's for private use, at the feet of the workers) to real life size paintings.
 Here's another photo of that dancing soldier on the left
Here's the panel and some details of it



Leurs pendants: (yes I'm aware I switched to french... I don't speak or write Greek so far!)





Certains tableaux de cette période se vendent encore, comme celui-ci apparu sur le marché en 2006
Les derniers tableaux sont d'un réalisme et d'un néo-classicisme troublant, fruit sans doute d'une difficile évolution, même si dans l'ensemble les sujets sont les mêmes:




Le plus célèbre et l'un des plus emblématiques tableaux de Tsarouchis reste La garde oubliée : on y trouve le mélange familier de personnages habillés (demi-habillés), le marin en short, et demi-nus, l'un assis ne portant que ses chaussures et ses chaussettes, l'autre un baudrier et des guêtres (de gendarme): sur les tables pliantes traîne une ceinture d'uniforme, au milieu, un bouquet où dominent les arums blancs (Tsarouchis disait qu'il peignait des marin s parce qu'il aimait le blanc) magnifiquement exécuté, le tout dans un décor avec colonnes grecques, la lumière curieusement disposée accentuant l'aspect théâtral de la scène. Que font ces trois personnages, ce qui se joue entre eux reste incompréhensible; c'est tout l'intérêt du tableau. Au fait qu'y a-t-il en bas à gauche, un moulage de plâtre d'un fragment de monument? un pied démesuré?


Pour le plaisir et la qualité de la reproduction, un saint-Sébastien encore:

La Vision de David


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